maandag 17 januari 2011

Onbeschofte notarissen

Voor het oprichten van een stichting heb je een notariële akte nodig. In de akte verklaren de oprichters dat er een stichting wordt opgericht en worden de statuten beschreven. Omdat in de statuten zaken worden beschreven als de naam, het doel, benoeming en ontslag van bestuurders, wat er met het geld gebeurt als de stichting stopt en de gemeente waar de stichting zich vestigt, dacht ik dat het veel handiger zou zijn als ik ze zelf zou opstellen. Dat scheelt immers de notaris weer werk (al heeft deze waarschijnlijk een standaard akte waar hij of zijn secretaresse de stippellijntjes van invult).

Na de statuten gemaakt te hebben begon de grote zoektocht naar een notariskantoor die de notariële akte zou willen sponsoren. Mensen begonnen me al te waarschuwen dat vooral in deze tijd dit erg moeilijk zou worden. Toch vol goede moed begon ik met het aanschrijven van notariskantoren, want heel veel werk is het opstellen van een akte niet vooral als de statuten al geschreven zijn. Daar komt bij dat je tegenwoordig in de media leest dat maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds belangrijker wordt voor het imago van een bedrijf. Dit zou voor een notariskantoor een goede gelegenheid zijn om te laten zien dat zij maatschappelijk betrokken zijn, althans dat is mijn mening. In totaal heb ik er 12 aangeschreven en de reacties waren verbazingwekkend. Geen van de notariskantoren heeft de moeite genomen om te reageren. Is het zo moeilijk om te reageren met een zin in de trant van: "helaas hier kunnen we u niet bij helpen gezien de economische crisis" of "sorry maar hiervoor hebben wij het te druk"? Blijkbaar wel. Ook als je als kantoor 1000 van dit soort verzoeken per dag ontvangt, kan je een standaard mailtje sturen dat aan dit soort verzoeken geen gehoor wordt gegeven.

De notariskantoren in Nederland zijn naast onbeschoft, ook dom. Geen van deze kantoren lijkt te beseffen dat ze op deze manier klanten laten lopen. Ondertussen was ik op een punt aangekomen om er gewoon voor te willen betalen, maar de door mij aangeschreven kantoren konden dit op hun buik schrijven. Terwijl dit anders zou zijn geweest als ik netjes een reactie terug had gekregen.
Via via ben ik nu in contact gekomen met een notariskantoor die wel wil sponsoren, want het keyword is NETWERKEN. Dan moeten of willen ze wel reageren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten