dinsdag 18 januari 2011

Bank Date n

Ook zo iets waarvan je denkt dat je dat zo gepiept hebt, maar dat het toch weer tegenvalt, is het uitzoeken van een bank. Dan bedoel ik geen bank om op te zitten, maar een bank waar je een zakelijke rekening kan openen. De Triodos bank sprong er tussen uit, dat is een duurzame bank die ook het beste aansluit met de visie van de stichting. Dit klusje kon ik ook weer afstrepen op mijn lijstje.

Een maand later toen ik de lay-out voor de website aan het bekijken was bedacht ik me opeens dat er ook een formulier op moest komen waar donateurs ons kunnen machtigen om maandelijks/ jaarlijks/ half jaarlijks geld te mogen incasseren. Via de site van de bank wilde ik erachter komen of de stichting per se schriftelijke toestemming nodig had of dat alles ook via de website kon. En wat was ik dom geweest...... Ik heb destijds alleen maar de mogelijkheden gelezen, maar nooit alle voorwaarden. Dit is toch wel het eerste wat je leert tijdens je rechtenstudie. Het blijkt dat als je gebruik wilt maken van automatisch incasseren of acceptgiro's je minimaal 1 jaar klant moet zijn bij Triodos. Nogal vreemd, want hoe moet je klanten laten betalen? Wachten tot ze zelf elke maand geld overmaken?

Toch maar even bellen met de Triodos. De reden is dat ze graag een persoonlijke band willen met de klanten en de klanten eerst willen leren kennen. Lijkt wel of ik met de Triodos aan het daten ben, de kleren gaan pas uit als we zeker weten dat het klikt. Goede instelling, maar kan je geen band opbouwen en zaken doen tegelijkertijd? Er werd me verteld dat er geen uitzondering gemaakt kon worden, maar als ik Greenpeace zou zijn geweest dan was het anders. PARDON? Tuurlijk was dan alles anders. Als ik Greenpeace was geweest dan had ik nu geen bank hoeven uitzoeken, dan had ik in een bootje gezeten om de walvisjagers tegen te houden of was ik ruzie aan het maken met Shell. Dat is inderdaad iets heel anders dan educatie en kansarme jongeren laten studeren.
Ondanks de klik die ik voelde met de Triodos heb ik geen keuze om een zakelijke rekening te openen bij de concurrent. De ING hoeft/ wil me niet eerst beter leren kennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten